نحوه سرویس پنل خارجی کولر گازی

تصویر دو کارگر در حال سرویس پنل خارجی کولر گازی

نحوه سرویس پنل حارجی کولر گازی

میتوان گفت پنل های خارجی(کندانسورها) بازوی محرکه سیستم های سرمایشی هستند و بخش عظیمی از عملکرد مناسب یک کولر گازی به این بخش بستگی دارد. حال، با وجود شرایط جوی کشور ایران و وجود بادهای موسمی، ریزگردها و طوفان های محلیسرویس پنل بیرونی کولر گازی از معظلات مصرف کنندگان کولر های گازی در کشور است که میتواند تاثیر بسزایی در عملکرد کولر شما داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله سعی شده تا با توضیح و آموزشی جامع در این زمینه، امکان شست و شو و سرویس پنل خارجی کولر گازی برای مصرف کنندگان این محصولات فراهم شود.

اهمیت شستشوی کندانسور کولر گازی

شستشوی پنل بیرونی کولر گازی از اقدامات بسیار ساده و موثر در نگهداری یک کولر گازی است که میتواند تاثیر بسزایی در عملکرد محصول شما داشته باشد. تاثیراتی مانند:

  • بهبود عملکرد دستگاه: با شستشوی منظم کندانسور، عملکرد سیستم بهبود می‌یابد و به طور کلی کارکرد کولر اسپلیت بهینه سازی می‌شود.
  • از بین بردن یا جلوگیری از تولید صداهای ناهنجار در کندانسور
  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش عمر کولر گازی
  • جلوگیری از پرداخت هزینه‌های مضاعف برای تعمیر کولر گازی

 

نحوه شستشوی پنل خارجی اسپلیت (کندانسور)

برای شستشوی پنل خارجی اسپلیت مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

 

  1. خاموش کردن کولر و قطع برق

توجه داشته باشید که مهم ترین نکته در سرویس لوازم برقی، اطمینان از خاموش بودن و عدم اتصال دستگاه به شبکه برق است. پس قبل از شروع کار و برای اطمینان خاطر، کولر را خاموش و برق آن را قطع کنید.

 

  1. شستشوی فن بیرونی کولر گازی

فن بیرونی کولر اسپلیت معمولاً در پشت پنل خارجی قرار دارد و مسئول مکش و باد دستگاه است. شستشوی منظم و صحیح فن بیرونی در رفع رسوبات، گرد و غبار و آلودگی‌ها تاثیر بسزایی دارد و به عملکرد بهتر دستگاه کمک می‌کند.

برای شستشوی فن بیرونی، می‌توانید از یک پارچه نرم و خشک استفاده کنید تا آلودگی‌ها و گرد و بار را از بین ببرید. مهم است که در هنگام شستشو، از رسیدن هرگونه آب و رطوبت به فن بیرونی جلوگیری کنید تا احتمال خرابی یا صدمه دیدگی آن کاهش یابد.

 

  1. باز کردن یونیت خارجی کولر گازی

در مرحله بعد باید قاب و یونیت خارجی را باز کنید تا مراحل شستشو را ادامه دهیم، متاسفانه نحوه باز کردن یونیت بیرونی کولر گازی به مدل و نوع کولر گازی وابسته است. هر کولر گازی ممکن است دارای طراحی و سیستمی متفاوت برای باز کردن یونیت بیرونی خود باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید و یا از فرد متخصص مشاوره بگیرید.

 

  1. شستشوی کندانسور کولر گازی

شما می‌توانید بدون اینکه درب کندانسور کولر گازی را باز کنید، آن را  بشویید. همینطور با توجه به نوع دستگاه و در صورت اینکه امکان آن وجود داشته باشد می‌توانید درب آن را باز کنید و سپس شروع به شستن کنید، که طبیعتا نتیجه بهتری بهمراه دارد.

کندانسور کولر گازی شامل بخش های مختلفی است. یک بخش مربوط به کمپرسور و قطعات الکتریکی است که در سمت راست کندانسور قرار گرفته و باید قبل از شستشوی کولر گازی، آن بخش را کاملا با پلاستیک بپوشانید که آب به آن قسمت نرسد و یک قسمت دیگر که شبیه به رادیاتور استُ که همین بخش باید تمیز شود.

برای شستن کولر گازی و همین بخش رادیاتوری شکل، جریان آب را با فشار بالا و یا به وسیله کارواش خانگی، به صورت مستقیم به طرف کندانسور گرفته و گرد و غبار و کثیفی آن را کاملا تمیز کنید.

نکته مهم: به یاد داشته باشید که از مواد سفید کننده و الکل برای این کار استفاده نکنید، زیرا این مواد قابل اشتعال و خطرناک هستند.

 

  1. تمیز کردن جعبه برق کندانسور

بعد از تمیز شدن گرد و غبار، لازم است که جعبه برق کندانسور را چک کنید، و در صورت وجود کثیفی، با اطمینان از قطعی شبکه برق، آن را به صورت خشک و بدون به کارگیری مایعات و مواد شیمیایی تمیز کنید. زیرا این قسمت نیز بخشی از پنل خارجی است.

 

  1. مرحله آخر از شستشوی پنل خارجی اسپلیت

پس از شستشو، تا اطمینان از خشک شدن کامل پنل صبر کنید و کولر گازی خود را به برق متصل نکنید. مهم است که قبل از بستن قاب پنل، کندانسور به طور کامل خشک شود. سپس از قرار گرفتن قطعات در محل مناسب اطمینان حاصل کنید و پیچ ها را محکم ببندید. در بستن پیچ های قاب پنل دقت داشته باشید و پیچ ها را محکم ببندید. یکی از علت های متداول صدا ناهنجار در پنل بیرونی کولر گازی شما، شل شدن یا درست بسته نشدن پیچ هاست.

سرویس و تمیزکاری متداول پنل بیرونی کولر های گازی و اسپیلت یکی از اقدامات بسیار موثر در بهبود عملکرد دستگاه، و جلوگیری از بروز مشکلات و خرابی برای سیستم برودتی شماست. امیدوارم این مطلب در راهنمایی شما برای سرویس هرچه بهتر کولر گازی خود مفید بوده باشد.

دیگر مقالات