علت نشت آب در کولر گازی چیست؟

نشت آب در کولر گازی از کجا است؟

سیستم های برودتی زیادی در دنیا وجود دارند که هر کدام با تکنیک و فرآیند خاص خود عمل سرمایش را انجام میدهند. در این بین کولر های گازی یا اسپلیت ها متمایز هستند. زیرا این نوع از کولر های توانایی جذب رطوبت موجود در هوای آزاد را داشته و میتوانند با جذب این رطوبت عمل سرمایش را بعمل آورند.

اسپیلت یا کولر گازی با طراحی خاص خود مانند یک لیوان آب سرد در تابستان عمل کرده، رطوبت هوا را با استفاده از فین یا کویل‌های سرد شده جذب میکند و به مایع تبدیل می‌کند. سپس این آب بوجود آمده از عمل میعان در یک ناودانی جمع‌آوری شده و با استفاده از لوله درین از دستگاه خارج می‌شود.

اما در طول این مراحل ممکن است به دلایل مختلفی، شما شاهد سرازیر شدن آب از کولر اسپلیت باشید. مجله توچال الکتریک در ادامه محتوا به بررسی علت نشت آب کولر گازی و روش رفع آن می‌پردازد.

 

علل نشت آب در کولر گازی 

موارد زیادی از نقص فنی تا عدم عملکرد صحیح قطعات و عوامل خارجی، همگی در عملکرد یک کولر گازی نقش مهمی ایفا میکنند. بنابراین توصیه میشود که برای رفع طیف زیادی از مشکلات به یک نیروی متخصص و باتجربه نیاز داشته باشید. با این حال در ادامه سعی شده تا با بررسی علل معمول و پرتکرار نشت آب در کولر های گازی، مخاطبین و مصرفکنندگان عزیز خود را با روش های عیب یابی و راه های رفع این مشکلات آشنا کنیم.

  • بسته شدن خروجی سینی تخلیه یا ناودانی کولر

آب بوجود آمده از عمل میعان در ناودانی کولر جمع شده و سپس از طریق لوله درین تخلیه می‌شود. بسته شدن ناودانی می‌تواند یک علت نشت آب در کولر گازی باشد. از جمله دلایل بسته شدن ناودانی، جمع شدن گرد و خاک، لجن و … است. بسته شدن ناودانی یا همان خروجی سینی تخلیه، باعث سرریز شدن آب از ناودانی میشود.

برای رفع این مشکل، باید با دقت قاب کولر گازی را باز کنید و آن را حداکثر تا زاویه ۷۰ درجه باز کنید (بیشتر باز کردن آن، ممکن است باعث خرابی زبانه کولر و شکسته شدن آن شود). سپس لوله خروجی سینی تخلیه یا همان ناودانی را به طور کامل تمیز کنید.

  • جا گذاری نامناسب لوله درین

از دیگر دلایل شایع در سر ریز شدن آب از کولر گازی، موقعیت نامناسب لوله درین (که وظیفه هدایت و تخلیه آب را دارد) است. موارد زیر باعث بروز این مشکل می‌شود و به دنبال آن علت نشت آب در  کولر گازی است:

  • تا خوردگی لوله درین : خم شدن لوله درین، باعث می‌شود که آب به راحتی تخلیه نشود و آب سرازیر شود.
  • مسدود شدن لوله درین : مانند سینی تخلیه، لوله درین هم می‌تواند به دلیل گرد و خاک دچار گرفتگی شود.
  • جمع شدن آب در سطل : اگر آب درون سطل زیاد شود و آن را تخلیه نکنید، شلنگ قادر به خارج کردن آب بیشتری نیست و آب مجدد به کولر برمی‌گردد.
  • نامناسب بودن شیب شلنگ تخلیه : شلنگ تخلیه باید شیب مناسبی داشته باشد تا آب را به راحتی از بالا تخلیه کند. مناسب نبودن شیب شلنگ می‌تواند یکی از دلایل اساسی نشت آب در کولر گازی باشد.

 

  • ریزش آب به علت کمبود گاز

اگر گاز درون کولر کم باشد، فین های اوپراتور یخ زده و در این مواقع بعد از خاموش شدن کولر، یخ ها آب شده و به بخش داخل ناودانی میریزد و آب از ناودانی سر ریز خواهد شد. کمبود گاز و عدم توجه به شارژ گاز کولر گازی مشکلاتی مانند آب دادن کمپرسور کولر گازی و افت بازده کارکرد دستگاه را نیز به همراه خواهد داشت. برای رفع این مشکل کافیست گاز کولر خود را در زمان مناسب و به صورت دوره‌ای شارژ کنید.

 

  • عایق نبودن لوله ها

یکی از رایج ترین و اصلی ترین دلایل آب دادن کولر گازی، عایق نبودن لوله هاست. لوله های کولر گازی به خصوص لوله گاز، دمای پایینی دارد که اگر عایق بندی نشود، مانند لیوان آب عمل کرده و رطوبت محیط را جذب می‌کند و در ادامه با تبدیل رطوبت به آب، آب به وجود آمده، چکه کرده و روی سطحی که پنل داخلی کولر در آن نصب شده می‌ریزد. به همین علت از عایق بودن لوله ها مطمئن شوید و در صورت عایق نبودن، از یک متخصص سرویس کولر گازی کمک بگیرید.

  • کثیف بودن فیلتر هوای کولر گازی

یکی از دلایل اصلی در بروز آب دادن کولر گازی کثیف بودن فیلتر هوا و عدم جریان هوای مناسب در محیط اطراف کمپرسور و کندانسور دستگاه برای هواسازی صحیح است. این مشکل به دنبال کثیفی و فیلتر کولر گازی و نرسیدن هوای مناسب به اپراتور و افت دما در کولر گازی بروز می‌دهد.

  • معیوب شدن پمپ تخلیه کولر گازی

یکی از علت‌های ریختن آب از پنل داخلی کولر دوتیکه، آسیب به سیستم داخلی پمپ تخلیه و اختلال در نحوه عملکرد کویل‌ها در وسایل سرمایشی است.  به دلیل تجمع گرد و غبار و آلودگی این پمپ خراب شده و منجر به چکه کردن و آب ریختن کولر گازی می‌شود. در صورتی که پمپ آب دچار شکستگی شود، لازم است که اقدام به تعویض آن کنید.

 

  • عدم سرویس به موقع، علت اب دادن اسپیلت

علاوه بر این موارد نداشتن توجه به سرویس و نگهداری به موقع از لوازمی مثل کولر گازی و اسپیلت در کنار دیگر تجهیزات خانگی مشکلاتی از این قبیل را به همراه دارد. در هنگام مشاهده ریزش آب از پنل داخلی کولر گازی حتما از افراد متخصص در زمینه تعمیر و نگهداری کولر گازی راهنمایی بخواهید.

 

  • شکستگی سینی یا قاب ناودانی

زمانی که شاهد ریزش آب از بخش جلویی کولر گازی به صورت قطره قطره هستید، در واقع علت آب دادن کولر گازی از ترک خوردن و یا شکستن سینی و قاب ناودانی است. از جمله علت های بروز این مشکل، عدم نصب صحیح و بالانس نبودن پنل داخلی اسپلیت است. اگر هنگام روشن بودن کولر گازی، صدای لرزش می‌شنوید، می تواند به دلیل عدم بالانس بودن پنل باشد، که برطرف نکردن آن باعث شکستن سینی و آبریزی کولر گازی می‌شود.

  • دمای سرد، علت ریزش آب از کولر گازی

وقتی دمای هوای بیرون خیلی سرد باشد، به خصوص زمانی که در فصل زمستان، به عنوان وسیله گرمایشی از اسپلیت استفاده می کنید. سیم پیچ کولر گازی در اثر سرمای زیاد یخ می‌زند و به دلیل روشن شدن، کولر گازی یخ، به صورت قطره قطره از کولر چکه می‌کند.

 

  • کثیف شدن کندانسور، علت آب دادن کولر گازی

کندانسور کولر گازی، در فضای بیرون از ساختمان قرار دارد، به همین علت در معرض آلودگی و گرد و غبار بیشتری خواهد بود. در اکثر مواقع شاهد این هستیم که سیم پیچ کندانسور دچار کثیفی و گرفتگی می‌شود، در نتیجه باعث تجمع آب در اسپلیت و ریزش آن می‌شود. برای جلوگیری از نشت آب کولر گازی به این دلیل، باید حتما کندانسور را بررسی و تمیز کنید. تمیز کردن کندانسور، یکی از اقدامات مهم مربوط به سرویس کولر گازی است.

راه حل رفع علت ریزش آب از کولر گازی

مشکل نشت آب کولر گازی به دلیل تاثیر بر قسمت‌های مختلف کولر و پایین آوردن سطح کیفی عملکرد انواع اسپیلت و کولر گازی باید هر چه سریعتر شناسایی و رفع شود. بنابراین اگر با مشکل آبریزش کولر گازی مواجه شدید، وقت آن رسیده تا برای تعمیرات کولر گازی و یا سرویس آن اقدام کنید.

در پایان همچنان توصیه میشود در صورت بروز هر گونه مشکل در کولر گازی خود از فرد متخصص مشورت و کمک بگیرید، اما به جهت پیشگیری و به طور کلی برای رفع علت آب دادن کولر گازی بهتر است نکات و موارد زیر را در نظر بگیرید و رعایت کنید:

  • سعی کنید که همیشه و به موقع، اقدام به شستشوی پنل داخی و خارجی کولر گازی کنید.
  • از سرویس به موقع آن (بهتر است ۲ بار در سال انجام شود) غافل نشوید.
  • از محلول سرکه تقطیر شده برای رفع و پیشگیری از گرفتگی سینی و لوله تخلیه استفاده کنید.
  • چک کردن و خالی کردن مرتب سطلی که آب از ناودانی به داخلی آن می‌ریزد.
  • سیم پیچ های موجود در پنل داخلی و سیم پیچ های کندانسور یا پنل خارجی را هر از چند گاهی بررسی و تمیز کنید.
دیگر مقالات