انتخاب محل مناسب نصب کولر گازی

دو کارگر در حال تنظیم محل مناسب نصب کولر گازی

انتخاب اصولی محل نصب کولر گازی

محل نصب کولر گازی یکی از آیتم‌های مهم و تاثیرگذار در راندمان و روند عملکرد این وسیله خنک کننده در محیط ساختمان است. نصب کولر گازی در بالکن و پشت بام مواردی هستند که در زمان تعیین جای مناسب نصب کولر گازی در اولویت بررسی قرار دارند.

محل نصب کولر گازی و بهترین مکان برای نصب کندانسور یا همان پنل خارجی کولر گازی، با توجه به نوع ساختمان تعیین شده و با مراحل خاصی برای جایگذاری همراه است. یافتن بهترین محل نصب کولر گازی به اندازه‌ای اهمیت داشته که امروزه از  ابتدا توسط معماران، محلی در نقشه ساختمان بدین منظور تعبیه شده است.

به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب به بررسی نکات مهم هنگام نصب کولر گازی در بالکن و سایر مکان‌های دیگر و همچنین پاسخ به سوالات مهمی از جمله، بهترین فاصله پنل کولر گازی از سقف و عوامل موثر بر انتخاب آن می‌پردازیم.

تاثیر محل نصب کولر گازی بر راندمان آن

از دید بعضی افراد محل نصب کولر گازی، اهمیت چندانی ندارد، اما حقیقت اینجاست که پس از خریداری کولر گازی مناسب، مهم ترین مرحله، انتخاب جای نصب کولر گازی می‌باشد؛ چرا که یکی از مهمترین نکات در افزایش راندمان و بهبود عملکرد کولر گازی، محل نصب آن است.

از جمله مهمترین موارد از اهمیت انتخاب محل نصب کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موجب عملکرد بهینه دستگاه و افزایش طول عمر کولر گازی می‌شود.
  • باعث کار کرد بهتر قطعات می‌شود و از فرسودگی زودهنگام جلوگیری می‌کند.
  • مصرف انرژی بهینه می‌شود.
  • باعث توزیع باد خنک به صورت یکسان و مناسب به تمامی بخش های خانه می‌شود.
  • با انتخاب محل مناسب نصب کولر از ناهماهنگی و اختلاف سطح بین دو بخش کولر گازی، که ممکن است به قطعات داخلی آسیب بزند٬ جلوگیری می‌شود.

انتخاب محل نصب کولر گازی

میزان دقت افراد در انتخاب محل نصب کولر، بازدهی خوب دستگاه و بهبود روند جریان هوای مطلوب در ساختمان را به همراه دارد. نکات زیادی بر تعیین محل نصب کولر گازی تاثیر دارد که در این مطلب به مهمترین و تاثیرگذار ترین نکات در این مورد اشاره خواهد شد.

 باید بدانید که گولر گازی از دو بخش تشکیل شده است؛ یکی پنل داخلی که محل نصب آن در داخل ساختمان است و دیگری، پنل خارجی یا کندانسور، که محل نصب این بخش از کولر گازی در بالکن، پشت بام و فضای باز است. در ادامه به صورت جداگانه نکات مهم هر بخش را شرح می‌دهیم.

  • مناسب بودن محل نصب کولر گازی برای سرویس و تعمیر

در هنگام نصب پنل داخلی کولر گازی شرایط تعمیر و سرویس دوره‌ای این وسیله سرمایشی را در نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که نصب کولر گازی در بالکن و در ساختمان باید به صورتی باشد که سرویس‌کار یا تعمیر کار کولر گازی، برای بازدید و بررسی آن فضای لازم را داشته باشند.

  • تراز بودن محل نصب کولر گازی (پنل داخلی )

پنل‌های داخلی کولر وظیفه انتقال و جریان هوای خنک به فضای داخلی ساختمان را برعهده دارند. به این علت انتخاب یک محل مناسب برای نصب و جایگذاری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. تجهیزات تعبیه شده در پنل داخلی پس از مرحله هواسازی علاوه بر انتقال جریان باد خنک به محیط ، تنظیمات دمای و ارسال پیام کم و زیاد شدن دما به کنترلر را نیز برعهده دارند.

مناسب بودن فاصله پنل کولر گازی از سقف و زمین اهمیت زیادی دارد، زیرا که پرتاب هوا و توزیع آن به بخش‌های مختلف ساختمان باید به درستی انجام شود. به همین دلیل پنل داخلی کولر گازی باید پایین تر از سقف نصب شود. از طرفی برای توزیع درست گاز مبرد در کویل کولر، تراز بودن پنل داخلی کولر گازی و بخش های مختلف آن هم بسیار مهم است.

  • محل نصب کندانسور کولر گازی

وظیفه کندانسور کولر گازی تامین هوای لازم برای ساخت و تولید باد خنک در کولر گازی است. بنابراین بهترین مکان برای نصب کندانسور فضاهای باز پوشیده شده از سایه و دور از نور مستقیم آفتاب است. فرسایش کندانسور و اختلال در امر هواسازی در کولر گازی از ایرادات تعیین محل اشتباه برای کندانسور کولر است. به طور کلی بهترین فضا برای نصب کندانسور کولر گازی بالکن، پشت بام و زیر سقف ساختمان می‌باشد.

وقتی که کولر گازی در سایه و به دور از آفتاب نصب شود، شما شاهد مطلوب بودن هوادهی و کاهش مصرف انرژی هستید؛ به همین دلیل هنگام نصب کولر گازی در بالکن و یا پشت بام، لازم است که از سایه بان مخصوص کولر برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب استفاده کنید.

  • بهترین مکان نصب کمپرسور کولر گازی

در هنگام تعیین محل نصب کولر انتخاب بهترین مکان نصب کمپرسور  از اهمیت بالایی برخوردار است. کمپرسور کولر گازی یکی از قطعات به کار رفته در کندانسور است که وظیفه مهم ایجاد سرمایش را بر عهده دارد. برای عملکرد خوب کمپرسور، لازم است که پنل خارجی، در محل و فضای آزاد به دور از اشیا، دیوار یا موانع دیگر ساختمانی نصب شود. هر کدام از این موارد مانع تبادل صحیح گرما با محیط و منجر به پایین آمدن بازدهی کولر گازی و خروج هوای گرم و نامطبوع از کولر می‌شود. این عوامل به مرور زمان، باعث مصرف بیش از انداره برق و کاهش عمر کابردی قطعه کمپرسور در کولر گازی می‌شوند.

نیاز به هوای خنک و آزاد برای عملکرد مناسب کندانسور و کمپرسور و جلوگیری از ورود صدای کارکرد این دستگاه به محیط ساختمان از دیگر دلایل نصب کولر گازی در محیط بیرونی است.

نکات مهم در نصب کولر گازی در بالکن

اگر مایل به نصب کولر گازی در بالکن و یا پشت بام هستید، لازم است که به چند نکته پیرامون آن توجه کنید. به یاد داشته باشید افزایش راندمان کولر گازی، بهبود عملکرد و بالا رفتن سطح کیفیت جریان هوای مطبوع محیط، در گرو رعایت نکات ضروری در انتخاب محل نصب کولر گازی است.

از مهمترین عوامل هنگام تعیین محل نصب کندانسور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حتما پنل خارجی را در آن قسمت از بالکن یا پشت بام نصب کنید که نور مستقیم آفتاب ندارد و همچنین از سایبان برای ایجاد سایه کمک بگیرید.
  • سعی کنید محل نصب کندانسور از دیوار فاصله داشته باشد، زیرا چسبیدن پنل به دیوار، باعث عملکرد بد کمپرسور و در نهایت خراب شدن آن می‌شود.
  • بهتر است محل نصب کولر گازی، در مجاورت دستگاه ها و وسایلی که با لرزش و صدای زیاد همراه هستند نباشد، چرا که به عملکرد کولر گازی هم آسیب می‌رسانند.
  • هنگام نصب کولر گازی در بالکن، توجه کنید که محیط و فضا آلوده نباشد؛ زیرا به راحتی آلودگی از طریق پنل خارجی وارد محیط داخلی ساختمان می‌شود.

فاصله مناسب پنل کولر گازی از سقف

استاندارد بودن فاصله پنل کولر گازی از سقف و زمین از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کولر گازی هوا را از بخش بالایی دریافت می‌کند و بعد از تهویه کردن آن، هوا را از دمپر به بیرون هدایت می‌کند. ایده آل ترین و استاندارد ترین فاصله پنل کولر گازی از سقف ۲۰ سانتی متر و از زمین دو متر و نیم می‌باشد و بهتر است که فاصله از طرفین (اگر دیواری وجود داشت) ۱۰ سانتی متر باشد.

حالا سوالی پیش می‌آید که اگر طول سقف از این میزان بلندتر و کوتاهتر بود چه باید کرد؟ در چنین شرایطی اگر لازم است که از این نوع کولر استفاده کنید، در صورت کوتاه بودن سقف، سعی کنید که حداقل ۲۰ سانتی متر فاصله پنل کولر گازی از سقف را رعایت کنید؛ و اگر سقف منزل، از حالت استاندارد بلندتر بود، بهتر است حداکثر فاصله دو متر و نیم از زمین را رعایت کنید و کولر گازی را در این فاصله نصب کنید.

 نکات مهم درباره محل نصب کولر گازی (پنل داخلی)

در پایان به نکات تاثیرگذار که در انتخاب محل نصب کولر موثر خواهد بود اشاره می‌شود. این نکات عبارتند از:

  • در انتخاب محل نصب کولر گازی از وارد نشدن گرد و غبار به لوله های مبرد مطمئن شوید. زیرا این ذرات به کمپرسور آسیب می‌رسانند.
  • هنگام نصب پنل داخلی از محکم بودن صفحه نگهدارنده پنل اطمینان داشته و از نصب این تجهیزات در مجاورت بخاری، شوفاژ و سیستم گرمایشی و سرمایشی دیگر خودداری کنید.
  • بهترین محل نصب کولر گازی پرتابل و داکت اسپیلت در پاساژ و مراکز خرید در ارتفاع بالا و سقف است.
  • مناسب ترین فاصله بین پنل داخلی و خارجی، حداقل سه و نیم متر و حداکثر پانزده متر می‌باشد.
  • برای جلوگیری از آلودگی صوتی، بهتر است پنل داخلی را دور از اتاق خواب نصب کنید، که صدای کولر گازی هنگام خواب شما را اذیت نکند.
  • برای نصب کولر گازی، حتما از لوله های مسی برای لوله کشی اسپیلیت استفاده کنید. این جنس از لوله ارتباط بین پنل داخلی و خارجی را راحت تر می‌کند.

 در کنار موارد بیان شده انتخاب یک نصاب کولر گازی حرفه ای و آموزش دیده بهترین اقدام در هنگام انتخاب محل مناسب برای نصب کولر گازی و راه اندازی تجهیزات این وسیله می‌باشد.

دیگر مقالات