علت صدای ناهنجار در کولر گازی

تصویر یک کولر پر صدا

ایجاد صدای ناهنجار در کولر های گازی از معظلاتیست که میتواند آسایش هر فردی را تحت الشعاع قرار دهد و موجب آزار و اذیت مصرفکنندکان این سیستم سرمایشی شود.

ایجاد صدا ناهنجار در کولر گازی یک موضوع طبیعیست و بطور بخصوص برای دستگاه هایی رخ میدهد که مرتبا تمیز نمی‌شوند و به صورت دوره ای تحت سرویسکاری قرار نمی‌گیرند. همچنین ایجاد صدای ناهنجار در کولر گازی دلایل بسیار زیاد و متنوعی دارد، بنابراین برای تشخیص علت اصلی مشکل کولر گازی خود، توصیه میشود از فردی متخصص و باتجربه مشورت گرفت.

با این حال علت های متداول و تکرار شونده‌ای وجود دارند که ممکن است در صورت آگاهی و شناخت این مشکل شما نیز توانایی برطرف کردن و یا حداقل عیب یابی آن مشکل را داشته باشید. به همین دلیل در ادامه این مقاله به برسی علت صدای ناهنجار در کولر گاز میپردازیم تا در جهت آگاهی مخاطبین مجموعه توچال الکتریک، قدمی برداشته باشیم.

 

۹ دلیل صدای ناهنجار در کولر گازی

هنگامی که با صدای زیاد کولر گازی مواجه می‌شوید، باید بدانید که این صداها به دلیل خرابی و مشکل در کولر گازی است، که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ لذا علت صدای جیر جیر، پیچیدن صدای باد در کولر گازی با علت صدا دادن پنل خارجی کولر گازی می‌تواند متفاوت باشد، اما همگی در پنل خارجی کولر گازی ریشه دارند.

هر کولر دارای دو پنل داخلی و خارجی است که پنل داخلی در داخل ساختمان و پنل خارجی در فضای بیرون نصب می‌شوند. لذا هر گونه عاملی که وارد پنل خارجی گردد منجر به خراب شدن آن و بروز مشکلاتی از جمله، صدای زیاد کولر گازی خواهد شد. از مهمترین دلایل بروز این که چرا کولر گازی صدا می‌دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • علت صدای جیر جیر کولر گازی چیست؟

متداول ترین علت جیر جیر کولر گازی، تراز نبودن محل قرار گیری کولر و محل نصب پنل حارجی آن است. ممکن است که پنل خارجی به درستی نصب نشده باشد و بر روی خط تراز قرار نگرفته باشد، که همین نکته منجر به صدای جیر جیر کولر گازی خواهد شد. گاهی مواقع برخلاف تصورات، کولر گازی شما به علت یک مشکل فنی پیچیده و خاص دچار نقص نشده و ممکن است با یک اقدام ساده، این شکل برطرف شود. بنابراین حتما توصیه میشود برای نصب و عیب یابی کولر گازی خود، از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید.

 

  • وجود شیئ خارجی، علت صدای پنل خارجی کولر گازی

به نحوه صدایی که در حین روشن بودن کولر گازی به گوش می‌رسد دقت کنید. اگر صدای کولر گازی به گونه‌ای است که وقتی کولر به صورت عادی و بدون صدا در حال کار کردن است، به صورت ناگهانی صدای آن زیاد می‌شود حتما یک جسم خارجی وارد پنل خارجی شده است. این یک اتفاق کاملا طبیعی است چرا که این پنل در  فضای باز نصب شده و ممکن است در اثر وزش باد و… عاملی خارجی وارد پنل شود و علت صدای زیاد کولر گازی باشد. بهتر است در ابتدا برق کولر را قطع کرده و با یک چراغ قوه، داخل پنل را بررسی کنید.

 

  • درست بسته نشدن قاب پنل داخلی کولر گازی

یکی دیگر از دلایل تکرار شونده در صدای ناهنجار کولر گازی، درست بسته و نصب نشدن قاب جلوی پنل داخلی کولر گازی است. بطور معمول، علت صدا در پنل داخلی کولر گازی در نتیجه نصب غیر اصولی این بخش است. این دریچه به تنظیم مسیر باد خنک کمک می‌کند.

حال اگر در هنگام نصب کولر گازی این دریچه به درستی بسته نشود، در حین روشن بودن، شما با صدای غیر معمول و بیش از اندازه در کولر گازی خود مواجه میشود. بنابراین توصیه می‌شود در ابتدا درب را ببندید و اگر صدا کولر گازی قطع شد، به احتمال زیاد مشکل از همین بخش بوده است.

 

  • شکستن تیغه‌های فن در داخل پنل خارجی کولر گازی

یکی دیگر از دلایل این که چرا کولر گازی صدا می‌دهد، می تواند ورود جسم خارجی به داخل پنل خارجی کولر گازی و شکستن و یا تاب برداشتن تیغه‌های فن باشد. در ابتدا پنل خارجی را باز کرده و تیغه‌های فن را بررسی کنید. اگر دجار خمیدگی یا تاب خوردگی شده بود سعی کنید آن را به حالت اولیه باز گردانید. برای این کار توصیه میشود از یک تعمیرکار متخصص برای تعمیر کولر گازی کمک بگیرید. با برطرف شدن این مشکل، علت پیچیدن صدای باد در کولر گازی نیز، حل می‌شود.

 

  • ناپایداری و لق بودن پایه‌های کندانسور، علت صدای پنل خارجی کولر گازی

متداول ترین علت تولید صدای ناهنجار در کولر گازی مربوط به عدم پایداری پنل خارچی است. لذا لق شدن پایه‌ها و مهره‌های پنل خارجی می‌تواند باعث  بروز صدای جیر جیر کولر گازی باشد. پس اگر مشکل از این قسمت باشد، تنها کافی است با آچار مهره‌ها و پایه‌ها را مستحکم سازی کنید تا صدای باد کولر گازی برطرف شود.

 

  • نشت روغن از کمپرسور کولر گازی

عدم  روغن کاری موتور و کمپرسور کولر گازی یکی از علل اصلی صدای جیرجیر در کولر های گازی است. اما باید توجه داشت کی این نکته از دو جهت صادق است. یعنی مصرف بی رویه و بیش از حد از روغن های کمپرسور نیز میتواند باعث ایجاد صدای ناهنجار در کولر گازی شما شود. پس در انجام این مرحله دقت داشته باشید و ترجیحا از نیروی متخصص کمک بگیرید.

 

  • خارج شدن پنل بیرونی از محل نصب

خارج شدن کمپرسور از محل نصب خود  یکی از عوامل اصلی در ایجاد صدای ناهنجار در کولر شماست، که موجب لرزش است و زمانی که کولر روشن باشد، صدای زیادی ایجاد میشود. در واقع لرزش کمپرسور مانع کارکرد صحیح موتور کولر میشود و لذا یکی از علت صدای کولر گازی از ثابت نبودن محل نصب کمپرسور کولر گازی است.

 

  • آسیب در بدنه کمپرسور کولر گازی

یکی از دلایل متداول صدای ناهنجار در کولر گازی آسیب و ضربه خوردن در حین انتقال کولر گازی به محل نصب است. ضربات و آسیب ها میتوانند پنل خارجی و در نتیجه بدنه کمپرسور را دچار اخلال و باعث کج شدن و اختلال در تراز  آن شوند. به همین دلیل ممکن است در صورت روشن کردن کولر با انواع صداهای ناهنجار (جیر جیر و تق) مواجه شوید.

 

  • علت پیچیدن صدای باد در پنل داخلی چیست؟

اصلی ترین علت صدای ناهنجار در کولر گازی، می‌تواند به دلیل صدای گاز مبرد در لوله مسی و به دلیل برگشت گاز باشد؛ که علت آن، کم بودن فشار گاز کولر گازی است. اما پیچیدن صدای باد در پنل داخلی کولر گازی، می تواند از کثیف بودن دستگاه و پره های آن باشد؛ در نتیجه لازم است که هر ساله اقدام به سرویس و تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی کنید.

به طور کلی برای رفع علت پیچیدن صدای باد در پنل داخلی کولر گازی، لازم است که از یک سرویسکار کمک بگیرید و تمام قطعات، به خصوص فن را تمیز و بررسی کنید و فشار گاز دستگاه را هم چک کنید.

تصویر فردی ناراصی از تولید صدای ناهنجار در کولر گازی خود

 

  • دلایل صدای ناهنجار پنل خارجی کولر گازی

در بخش بالا دلایل ایجاد صدای ناهنجار در پنل داخلی کولر بررسی شد. حال در این بخش به دلایل متداول ایجاد صدای ناهنجار در پنل خارجی کولر گازی میپردازیم که به طور معمول این نوع از تولید صدا حاصل یکی از مشکلات زیر است:

  • کثیف شدن پنل خارجی: بهتر است قاب کندانسور را باز(در صورت اینکه امکان آن وجود داشته باشد) و تمیز کنید.
  • تراز نبودن پنل خارجی، که به علت نصب شدن غلط و ناقص آن است.
  • گیر کردن جسم خارجی در کندانسور
  • عدم روغن کاری قطعات و فن کندانسور
  • لق شدن پایه و لاستیک های پنل خارجی
  • خم شدن و شکستگی پره های فن کولر گازی

چند نکته در رفع علت صدای کولر گازی

در پایان، همانطور که در طول مقاله مشاهده شد، عوامل مختلفی در علت تولید صدای ناهنجار در کولر گازی دخیل هستند و برطرف کردن طیف زیادی از این صداها فقط توسط افراد متخصص امکان پذیر است. اما نکاتی مهم و اثر گذاری وجود دارد که در هنگام بررسی و رفع علت تولید صدای ناهنجا در کولر، رعایت شوند. این نکات عبارتند از:

  • در حین بررسی پنل خارجی کولر حتما از قطعی شبکه برق کولر مطمئن شوید.
  • سریعا کولر را خاموش کنید تا عیب رخ داده به نقاط دیگر بروز پیدا نکند و موجب خرابی بیشتر نشود؛ چرا که ممکن است عاملی که علت صدای کولر گازی باشد منجر به سوختن موتور نیز شود.
  • در صورتی که مهارتی برای بررسی پنل خارجی کولر گازی ندارید به هیچ عنوان اقدام به باز کردن و دستکاری آن نکنید. بهترین کار این است که با یک متخصص تماس بگیرید تا علت ایجاد صدا در کولر گازی را بررسی و کشف کند.
دیگر مقالات