روش های کاهش مصرف برق در کولر های گازی

تصویر یک ست کولر گازی و وسایلی که موجب کاهش مصرف برق کولر گازی میشود

روش کاهش مصرف برق در کولر گازی

استفاده از سیستم های برودتی در فصل تابستان و بخصوص در مناطق گرمسیر کشور یک امر طبیعی و متداول است، به همین علت، هزینه مصرف بالای برق و اصطلاک دستگاه شما میتواند از چالش های بزرگ ساکنان مناطق گرمسیر باشد. با بررسی جملات جست چو شده در موتور جستجو گوگل کروم در استان های گرمسیر کشور میتوان تا حد خوبی دغدغه مصرف برق سیستم های برودتی در مناطق گرمسیر کشور را حس کرد. جملات متداول جستجو شده عبارتند از:

  • مصرف برق کولر گازی اسپلیت
  • مصرف برق کولر گازی پنجره ای چند وات است؟
  • دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی
  • مصرف کولر گازی در حالت فن
  • میزان مصرف برق کولر گازی در حالت فن
  • چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟
  • مصرف برق کولر گازی ۲۴۰۰۰
  • کولر گازی چند ساعت باید روشن باشد؟
  • روشن بودن دائم کولر گازی

نکات مهم برای کاهش مصرف برق کولر گازی

در ادامه به بررسی نکات موثری که موجب کاهش مصرف برق سیستم های برودتی شما میشود، میپردازیم:

  1. نصب کولر گازی در محل مناسب

انتخاب محل نصب کولر گازی بسیار اهمیت دارد. اگر کولر گازی به صورت اصولی و در محل مناسب نصب نشود، علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای کولر، میزان مصرف برق کولر در حالت فن و سایر تنظیمات آن را نیز افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود پنل داخلی را در جایی روبروی محل نشستن یا حضور اعضاء خانواده قرار دهید. برای آگاهی از نحوه محاسبه فضای نصب و ظرفیت کولر به مقاله (انتخاب درست محل نصب کولر گازی) مراجعه بفرمایید.

بهتر است به علت انباشته شدن هوای گرم در زیر سقف، تا حد ممکن پنل داخلی اسپلیت‌ها را پایین‌تر از سقف نصب کنید. همچنین بهتر است نصب پنل بیرونی طوری باشد که هوای آزاد به راحتی در پشت آن جریان داشته باشد.

توجه داشته باشید که محل نصب مناسب کولر با ظرفیت پرتاب، مدل و نوع کولر شما متغیر خواهد بود و با وجود اینکه کولر های اسپلیت به طور معمول ظرفیت پرتاب  ۵ تا ۱۰ متر برخوردار هستند، محل نصب مناسب کولر شما میتواند متغیر باشد. (برای آگاهی از نحوه محاسبه ظرفیت کولر با متراژ اتاق، به این مقاله مراجعه فرمایید.)

  1. به برچسب انرژی کولر گازی دقت کنید

یکی از وظایف اینورترها این است که متناسب با میزان مصرف کولر شما، دور موتور را کاهش و یا افزایش میدهد و نقش مستقیمی در مصرف انرژی دستگاه شما ایفا میکند. به همین علت توصیه میشود که در هنگام خرید کولر گازی خود به دنبال محصولاتی با نمره مصرف انرژی A+، A و B باشید که از بهینه سازی مصرف انرژی خوبی برخوردار هستند.

توجه کنید که حتما مشخصات فنی دستگاه مورد نظر را مطالعه کنید و به EER دستگاه توجه کنید. ممکن است دستگاهی آمپر مصرفی کمی داشته باشد اما راندمان سرمایشی آن به اندازه مورد نظر و دلخواه شما نباشد. به‌عنوان مثال، شما دستگاه ۳۲۰۰۰ خریداری کرده‌اید، اما راندمان سرمایشی آن پایین‌تر است، بنابراین باید بیشتر کار کند تا محیط شما خنک شود. همین امر سبب مصرف بیش از حد برق می‌شود. توجه به این نکات یکی از راه های کاهش مصرف برق کولر گازی حتی در صورت روشن بودن دائم کولر گازی است.

  1. انتخاب مناسب ظرفیت کولر گازی

یک پاسخ دیگر به سوال “چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟”، انتخاب درست و اصولی یک کولر با ظرفیت مناسب است.

با انتخاب صحیح کولر گازی متناسب با ظرفیت محیط می‌توانید‌ میزان مصرف برق کولر گازی خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهید. اگر ساکن واحدهای طبقه آخر هستید و سقف واحد شما پشت بام است، به علت تابش نور گرم خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت آن به واحدهای زیر سقف، باید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ و برای واحدهای اداری و تجاری  ۹۰۰-۱۲۰۰BTU ظرفیت برودتی در نظر گرفت.

اما اگر ساکن طبقات وسط ساختمان هستید، می‌‌توانید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰، و برای واحدهای اداری و تجاری ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ BTU ظرفیت برودتی برای کولر گازی اسپلیت خود در نظر بگیرید تا نیازی به روشن بودن دائم کولر گازی نیاز نداشته باشید.

  1. آیا لامپ‌های کم مصرف در کاهش مصرف کولر گازی موثر است؟

در مواردی به جای تمرکز روی خود کولر گازی و پرسیدن سوالاتی در مورد دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی، میزان مصرف برق کولر گازی در حالت فن و کولر گازی چند ساعت باید روشن باشد، بهتر است به محیط اطراف کولر گازی برای پیدا کردن راه های کاهش مصرف برق کولر گازی دقت کنیم.

بله؛ استفاده از لامپ‌های کم مصرف یکی از راه های کاهش مصرف برق کولر گازی است. چرا که گرمای حاصل از لامپ‌های قدیمی باعث ایجاد گرمای کاذب در محیط شما می‌شود. این مسئله در ادامه موجب افزایش کار کولر گازی برای رساندن دمای محیط به دمای مورد نطر شما می‌شود. همین امر مصرف برق کولر گازی (و همچنین مصرف کولر گازی در حالت فن) را افزایش می‌دهد. پس اگر هنوز لامپ‌های خود را به لامپ‌های کم مصرف تغییر نداده‌اید، همین حالا نسبت به تعویض آن اقدام فرمایید.

  1. اطمینان از سالم بودن دستگاه

بعضا کولر های گازی با وجود ایراداتی همچنان به خوبی عمل میکنند و شما تغییری را در عملکرد کولر حس نمیکنید، با این حال عملکرد ضعیف و یا عمل نکردن یک قطعه میتواند موجب هدر رفتن انرژی و در نهایت افزایش هزینه برق ماهانه شما شود. در صورت مشاهده این اتفاق، دستگاه خود را بوسیله یک کارشناس حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهید تا از عملکرد بدون نقص آن اطمینان حاصل فرمایید.

۶.کاهش مصرف برق کولر گازی، با سرویس کردن آن

گاهی مشکلات فنی کوچک در کولر شما وجود دارد، اما در عملکرد دستگاه اخلالی ایجاد نمیکند. این مشکلات کوچک در گذر زمان توان برودتی را کاهش داده و مصرف برق کولر را با مشکلات جدی روبرو گند. به همین علت توصیه میشود تا با سرویس سالانه کولر خود، از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید و در صورت بروز مشکلات پنهان آنها را توسط میروی متخصص و فرد کارشناس برطرف کنید.

سرویس کردن کولر، از بروز مشکل و ایرادات پیش رو جلوگیری می‌کند و باعث افزایش راندمان و بهبود عملکرد آن می‌شود و در نتیجه میزان مصرف انرژی کولر گازی شما نیز کاهش می‌یابد.

  1. استفاده از ترموستات مدرن

در کولر های گازی جدید تر از ترموستات های مدرن استفاده شده که دارای امکان تنظیم دقیق دما و زمان خاموش یا روشن شدن دستگاه است. وجود این دستگاه میتواند امکان خاموش و روشن کردن کولر در زمان نیاز و بصورت خودکار را میدهد که میتواند در کاهش مصرف برق تاثیر بسزایی بگذارد.

 نتیجه گیری

مصرف بهینه انرژی در کولر های گازی به عوامل متنوع و متعددی بستگی داری که اختلال در هر مرحله موجب عملکرد ناقص دستگاه شده و در نتیجه باعث هدر رفتن انرژی شود، به همین علت توصه میشود که در وحله اول دستگاهی متناسب با فضای محل سکونت خود انتخاب کنید، از بهینه بودن مصرف انرژی آن اطمینان حاصل کنید و با سرویس مرتب و دوره‌ای کولرگازی خود و چک آپ مرتب آن توسط فرد متخصص از عملکرد مناسب دستگاه خود مطمئن باشید.

دیگر مقالات